fbpx
Przejdź do treści
Strona główna » Między wierszami » Sprawdzony Schemat Reklamy — AIDA

Sprawdzony Schemat Reklamy — AIDA

Stworzenie kampanii reklamowej to dużo więcej, niż ustawienie odpowiedniej grupy docelowej na Facebook Ads, czy dopasowanie budżetu w Google. To projektowanie całej ścieżki naszego klienta. Od niewiedzy o produkcie, przez zakup, aż po odpowiednie doświadczenie. I choć każdy produkt i usługa rządzi się swoimi prawami oraz żadna grupa docelowa nie jest identyczna — to istnieją schematy związane z tworzeniem reklam. Jednym z nich jest opisana tutaj AIDA.

Dowiedz się, jak używać modelu AIDA w swojej reklamie!

W jaki sposób używać modelu AIDA

Pierwotnie model AIDA miał służyć, jako reprezentacja oddziaływania reklamy na odbiorców. Jednak dość szybko zauważono, że ten proces można “odwrócić” i używać go jako swego rodzaju schematu lub szablonu. Co ciekawe — ma on również swoje przełożenie w copywritingu. Z racji, że treści sprzedażowe i reklamowe są ściśle powiązane z każdym etapem tego modelu, to można stosować te same kroki podczas pisania tekstów! W jaki sposób? Przyjrzyjmy się po kolei każdej literze.

Zwrócenie uwagi, to podstawa w modelu AIDA.

Najpierw Zwróć Ich Uwagę!

Pierwsze A w modeli AIDA oznacza Attention, czyli “uwaga”. Jak to często bywa, ten pierwszy krok jest najtrudniejszy. Zwłaszcza wśród dzisiejszego szumu informacyjnego i wszechobecnych komunikatów marketingowych — czasami trudno jest “wywalczyć” uwagę odbiorców. Dlatego na tym etapie warto skupić się na nagłówkach, grafikach i kanałach dystrybucji, żeby jak najbardziej zwiększyć szanse na to, że ktoś zainteresuje się naszą treścią.

Zainteresowanie, Czyli Drugi Etap Modelu AIDA

Gdy zwrócimy już uwagę naszego odbiorcy — należy iść za ciosem. Dlatego na drugim etapie, który za I od Interest (zainteresowanie) musimy utrzymać ciekawość klienta na odpowiednim poziomie. Odpowiada za to pierwszy akapit (choć często mowa tu o pierwszych dwóch zdaniach) oraz śródtytuły. Mało kto zapozna się z naszą treścią, jeżeli nie będziemy wzbudzać jego zainteresowania na każdym jej etapie!

Musisz wzbudzić pożądanie wśród swoich klientów, by chcieli podjąć akcje.

Musisz Wzbudzić Pożądanie!

Jednak samo zainteresowanie i uwaga nie przełożą się na sprzedaż lub żadną inną akcję. Tutaj potrzeba czegoś więcej. Tutaj potrzeba pożądania i realnej chęci skorzystania z naszej oferty. Dlatego model AIDA uwzględnia to w swojej strukturze. D — Desire (pożądanie) powinno zawsze nam przypominać, że emocje odgrywają ogromną rolę w procesie zakupowym naszych klientów. Jeżeli nie zadbamy o odpowiednie słowa, język korzyści i argumenty, to choćbyśmy mieli najlepszą ofertę na rynku — nikt z niej nie skorzysta!

Wezwanie do działania powinno znaleźć się w każdym tekście, nie tylko w modelu AIDA.

Do Dzieła!

Istnieje teoria w copywritingu, że każdy tekst powinien zakończyć się jakimś wezwaniem do działania, czyli CTA. Tutaj nie jest inaczej. A od Action zaznacza, że nasz przekaz reklamowy powinien prowadzić do konkretnej czynności podjętej przez klienta. Czy to zapisanie do newslettera, czy pobranie e-booka, czy skorzystanie z oferty. Dlatego już na etapie planowania treści należy zastanowić się, jakiej akcji będziemy oczekiwać od naszych odbiorców.

Schemat AIDCAS jest rozszerzoną koncepcją omówionego tutaj modelu AIDA.

Rozbudowanie modelu AIDA, czyli AIDCAS

Choć model AIDA jest dość skuteczny, to niektórzy poszli o krok dalej, rozwijając ten schemat. Poprzez dodanie dwóch liter C od Conviction (przekonanie) oraz S od Satisfaction (satysfakcja) utworzono model AIDCAS. Poprzez dodanie kolejnego kroku, utwierdzającego w słuszności wyboru i przypieczętowania go odpowiednią realizacją — mamy gotowy przepis na reklamowanie i sprzedawanie usług oraz produktów klasy premium!

Miej To Zawsze z Tyłu Głowy!

Warto zaznaczyć, że model AIDA nie jest idealny. Jednak jest on świetnym punktem zaczepienia, jeżeli nie wiesz, w jaki sposób zareklamować swoją firmę lub, jak napisać ofertę sprzedażową. Pamiętaj o tych czterech literach i wykorzystuj ten schemat tam, gdzie Twoim celem jest zachęcenie odbiorców do podjęcia jakiejś czynności. Jestem przekonany, że przyniesie to lepszy efekt, niż pisanie “na czuja”!

Powodzenia.

Do Zobaczenia Między Wierszami!