Strona główna » Między wierszami » Skuteczna Komunikacja Marki.

Skuteczna Komunikacja Marki.

Naprawdę skuteczna komunikacja marki jest prawdziwą zagadką. Firma nie jest czymś żywym, a może przekazywać wartość. Nie ma twarzy, rąk ani ciała a mimo to może wysyłać sygnały niewerbalne. Ale filozofię zostawmy tym, którzy rzeczywiście się na niej znają. Zamiast skupiać się, dlaczego tak jest – powiem Ci, jak to wykorzystać.

Ale zanim zaczniemy!

Zanim pokażę Ci narzędzia i powiem, w jaki sposób zadbać o swój głos, muszę Cię przed czymś przestrzec. Nawet najlepsze programy i najpiękniejsze wtyczki nie zrobią dobrego wrażenia, jeśli osobowość Twojej marki nie będzie spójna! Zanim zaczniesz publikować „nowy” content, przemyśl, jak chcesz, żeby ludzie odbierali Twoją firmę. Czy ma być poważna? Rozrywkowa? Ciepła? A może chłodna i profesjonalna?

Czym wyrazić „głos marki”?

Pytaniem tak naprawdę nie powinno być: jak zrobić prostą, ale ciekawą grafikę na Facebook. Prawdziwym pytaniem jest – czy Twoja marka ma odpowiednio stworzone elementy? Mówię tutaj o wszystkich aspektach, które składają się na głos Twojej firmy. Logo, slogan, kolorystyka, charakterystyczne elementy, kolory, czcionka, a nawet powiedzonka. To wszystko wspólnie tworzy to, czym tak naprawdę jest Twoja komunikacja.

Krój czcionki podstawą spójnej i skutecznej komunikacji.

Oczywiście nie zawsze mamy nad wszystkim kontrolę. Na ten przykład – cała moja komunikacja opiera się na czcionce Georgia. Wszystkie moje maile, artykuły i oferty są napisane dokładnie tą samą czcionką – nawet ta strona jej używa! Jednak nie wszędzie mogę z niej skorzystać. Facebook, Instagram czy LinkedIn nie pozwalają na bezpieczną ingerencję w wygląd tekstu.

Czemu zaznaczyłem to jedno słowo? Bo w teorii istnieje możliwość postowania w różnych stylach i czcionkach za pomocą YayText. Jednak istnieją dwa argumenty za tym, żeby nie korzystać z tego narzędzia (a przynajmniej nie często).

Po pierwsze – Facebook może nas za to ukarać, ucinając zasięgi. Z jego perspektywy udostępniamy szereg znaków, które nijak nie tworzą treści. Tak. Algorytmy odczytują to formatowanie jako obrazek, a nie jako tekst.

Po drugie, ludzie na różnych urządzeniach mogą widzieć różne wersje. O ile u niektórych tekst wyświetli się dokładnie tak, jak planowaliśmy, o tyle niektórzy zastaną na naszym profilu szereg białych kwadratów.

Ciekawa czcionka lub nietypowy styl może być elementem skutecznej komunikacji!
YayText i kilka przykładowych czcionek.

Skuteczna komunikacja – kolorami.

Gdy mówię swoim klientom, że powinni zadbać o design, to słyszę, że to oczywiste. Gdy pytam o spektrum kolorystyczne, to nie słyszę odpowiedzi. A przecież nie możemy tworzyć spójnych ze sobą grafik – nie wiedząc, na jakich kolorach opiera się nasza marka! Jednak zanim zaczniesz wymyślać, że Twoim kolorem jest żółty – pozwól, że przedstawię Ci pewne narzędzie. A jest nim Color Adobe.

Za pomocą tej strony możesz znaleźć kolory idealnie dopasowane do Twojego stylu. Jeżeli nie wiesz, na co się zdecydować – możesz dokonać podobnej selekcji na podstawie zdjęcia (swojego lub stock). W ten sposób możesz opierać swoją kolorystykę na czymś, do czego odnosi się Twoja marka. Może to być zwierzę, krajobraz, państwo, a nawet postać fikcyjna!

Warto zadbać o kolorystykę, bo skuteczna komunikacja nie opiera się tylko na słowach!
Adobe Color – narzędzie do idealnego dobierania kolorów dla Twojej marki!

Znaki rozpoznawcze i grafiki.

Jak już odkryjesz, jakie kolory najlepiej pasują do Twojej firmy – czas zadbać o grafikę. Nie zdziwię Cię pewnie, gdy powiem, że osobiście używam Canva do praktycznie wszystkich swoich wpisów i reklam. Jest to naprawdę proste, użyteczne i wszechstronne narzędzie. Mimo kilku ograniczeń przy wersji darmowej nadal można stworzyć świetny content.

Osobiście polecam stworzenie kilku własnych szablonów. Co prawda będzie Cię to kosztowało sporo pracy na początku, ale uwierz mi – zwróci się w mgnieniu oka. Najlepsze jest to, że oszczędność czasu to nie jedyna korzyść płynąca z „gotowców”. Dzięki nim Twoi odbiorcy po pewnym czasie przyzwyczają się do stylu Twoich wpisów. Będzie to Twój uniwersalny głos marki, a co za tym idzie – skuteczna komunikacja.

Szablon wspomagający skuteczną komunikację marki.
Szablon do postów StandArt Copywriter
Skuteczna komunikacja marki polega w dużej mierze na systematyczności i spójności.
Gotowy do użycia projekt Canva

Czy skuteczna komunikacja marki jest możliwa bez logo?

A czy można się w kimś zakochać – nie znając imienia tej osoby? W teorii: tak. W praktyce jest to prawie niemożliwe. Dlatego, zamiast sobie utrudniać – ułatwiajmy! Co prawda dobre logo jest raczej poza naszym zasięgiem, ale możemy zrobić takie, które będzie „ok”. Czemu dobre lub idealne logo jest tak trudne do osiągnięcia dla laika?

Cóż… bo nawet doświadczeni graficy często mają z nimi problem. Zwłaszcza teraz, gdy cały świat identyfikacji wizualnej stawia na minimalizm. Im mniej fikuśnych i rozbudowanych elementów – tym lepiej. Logo powinno być na tyle łatwe, żeby można było zapamiętać każdy jego element, ale na tyle trudne, by 6-letnie dziecko nie mogło go odtworzyć w zeszycie.

Twoja komunikacja nie będzie skuteczna, jeśli Twoje logo nie będzie skalowalne. Co przez to rozumiem? W dużym skrócie – musi ono wyglądać idealnie zarówno na długopisie, jak i na billboardzie. Za dużo elementów i szczegółów? Na małych formatach mamy bliżej nieokreślony kształt plamy. Za mało? Przy wielkich formatach wieje nudą.

Dlatego tak trudno jest stworzyć idealne logo, które byłoby gwarancją skutecznej komunikacji. Oczywiście zachęcam Cię do skorzystania z pomocy specjalistów. Jednak, jeśli chcesz wykonać logo na własną rękę – pamiętaj o zasadach!

Zadbaj o odpowiednie słowa!

Niezależnie od tego, jaką branżą się zajmujesz – skuteczna komunikacja będzie opierać się na słowie. To za pomocą słów jesteśmy w stanie wyrazić pełne spektrum swoich emocji, wartości czy obietnic. To właśnie dzięki nim nasi klienci wiedzą, czym różnimy się od konkurencji (i czy jesteśmy od niej lepsi, czy gorsi). Dlatego też często każde słowo jest na wagę złota. Zwłaszcza jeśli zależy nam na rozpoznawalności marki.

Nietypowe przywitanie lub pożegnanie może bardzo szybko wejść w nawyk i przywoływać u czytelników automatyczne skojarzenie z Twoją marką. Podobnie jest z kreatywnymi zwrotami, określeniami fanów/klientów czy rzadko spotykanymi emotikonami (na przykład super łotra 🦹🏻‍♂️ albo elfa 🧝🏻‍♂️).

Oczywiście, gdy mówimy o skutecznej komunikacji, to nie może zabraknąć kwestii sloganów, haseł reklamowych oraz misji firmy. Każdy z tych elementów jest piekielnie ważny przy tworzeniu spójnego przekazu. Slogan powinien od razu informować klienta, z kim ma do czynienia. Hasło reklamowe najlepiej, jakby komunikowało główną wartość lub korzyść.

A co do misji – cóż, to kwestia bardzo indywidualna i delikatna. Każda firma ma inne powołanie i do czego innego dąży. To, jaką misję ma Twoja firma – zależy wyłącznie od Ciebie!

Logo, slogan i nazwa StandArt Copywriter – skuteczna komunikacja, to podstawa!

Skuteczna komunikacja z jeszcze kilkoma tajemnicami.

Nie będę Cię okłamywał – to dopiero wierzchołek góry lodowej w kwestii tego, jak można wykreować odpowiedni głos marki. Ze względu na strukturę i fakt, że w dzisiejszych czasach mało kto ma czas na czytanie obszernych artykułów – na ten moment musi Ci to wystarczyć. Oczywiście dbając o to, co wymieniłem wyżej, możesz mieć pewność, że skuteczna komunikacja będzie w zasięgu Twoich rąk.

Jednak nie będzie to koniec Twojej drogi lub ostateczna wersja Twojej marki.

Mam nadzieję, że zadasz sobie kilka pytań i odkryjesz wewnętrzny głos Twojej firmy. Bo z biegiem czasu stanie się on kluczem do skutecznej komunikacji z klientami. W ramach zachęty mogę Ci zdradzić, że istnieje ogromna szansa na to, że Twoja konkurencja nie przykłada najmniejszej wagi do takich rzeczy! Co to oznacza? Że masz jedną z niewielu okazji, żeby zyskać nad nimi realną przewagę! Dlatego tym bardziej zachęcam Cię, do zastanowienia się nad tym tematem.

P.S. Jeżeli potrzebujesz pomocy – napisz do mnie. Chętnie odpowiem na Twoje pytania (o ile będę znał odpowiedź!).

Trzymam kciuki!