Strona główna » Między wierszami » Poznaj Ich Techniki – Analiza Konkurencji

Poznaj Ich Techniki – Analiza Konkurencji

Choć analiza konkurencji brzmi przerażająco (wręcz negatywnie), to trzeba przyznać, że jest na dobrą sprawę pierwszym krokiem do tego, by stworzyć jakkolwiek skuteczną kampanię marketingową i/lub do tego, by wprowadzić nowy produkt/usługę na rynek. Nie ma tu żadnych tajemnic. Nie znając firm, z którymi przyjdzie nam się zmierzyć w wyścigu do klienta – możemy popełnić ogrom kosztownych błędów i miesiącami wyrzucać pieniądze w błoto.

Czy analiza konkurencji to coś złego?

Oczywiście, że nie! Sprawdzenie, kim są nasi przeciwnicy, jest tak samo naturalne w biznesie, jak w sporcie. Czy zawodnik MMA popełnia faux-pas, oglądając trening medialny swojego oponenta? Nie. Ale, ale! Wiem, skąd może wynikać to poczucie robienia czegoś na pograniczu moralności. O ile w sporcie takie aspekty jak trening, wyniki czy poprzednie wystąpienia są publiczne (i łatwo dostępne), o tyle w biznesie musimy znać konkretne techniki, metody i narzędzia, by pozyskać wartościowe informacje.

Jednak zanim do tego przejdziemy, zacznijmy od podstaw!

Namierz „Wroga”!

Namierz „Wroga”!

Każdy, kto miał jakąkolwiek styczność z twórczością Sun Tzu wie, że znajomość „wroga” jest absolutną podstawą do tego, by opracować skuteczną strategię. Nie znając liczebności armii wroga, sposobu zbrojenia i doświadczenia generała – jesteśmy zdani jedynie na szczęście. Tak, jak poznanie wroga było ważne przy każdej bitwie, tak analiza konkurencji jest kluczowa przy średnio i długoterminowym planowaniu strategii firmy.

Od Czego Zacząć Analizę Konkurencji?

Od Czego Zacząć Analizę Konkurencji?

Na szczęście czasy starożytne i średniowiecze są dawno za nami i nie musimy wysyłać do konkurencyjnych firm szpiegów, żeby opracować plan na to, jak wygrać z konkurencją. Dzisiaj możemy posłużyć się kilkoma darmowymi platformami (z większości już teraz korzystasz), żeby „namierzyć wroga”. Tak więc, jeżeli nadal nie wiesz, na jakie firmy musisz zwracać szczególną uwagę – oto kilka miejsc, w których możesz znaleźć podpowiedź!

Jak wygląda analiza konkurencji za pomocą: Facebook

Facebook

Mając fanpage, możesz wyszukać podobne strony za pomocą jednego kliknięcia. I pod żadnym pozorem nie mówię tu o stronach proponowanych! Brzmi ciekawie? Oczywiście jest to osiągalnie jedynie, jeśli Twoja firma ma odpowiednio dobrane kategorie. Spośród trzech (bo tyle maksymalnie możemy ich posiadać) zakresów działalności na pewno znajdzie się ktoś, kto przykuje Twoją uwagę. Wystarczy, że klikniesz wybraną przez siebie kategorię (np. „restauracja”), a Twoim oczom ukażą się wyniki wyszukiwania, zgodne z danym tematem. Faktem jest, że taka analiza konkurencji zostawia wiele do życzenia. Niemniej – warto spróbować!

Google Maps

Google Maps

Praktycznie identyczna sytuacja, co w przypadku Facebooka. Choć tutaj dodatkowym atutem jest fakt, że nasza analiza konkurencji może ograniczyć się jedynie do określonego regionu. Możesz wyszukać podobne firmy za pomocą kategorii lub słów kluczowych. Dzięki temu zyskasz dość dobre zobrazowanie, gdzie znajduje się Twoja konkurencja.

Google Search

Google Search

Nie, to nie żart. Nawet za pomocą tak powszechnego narzędzia, jak „zwykły” Google możesz zrobić analizę konkurencji! Wystarczy, że wpiszesz te frazy kluczowe, na które ty się promujesz (lub planujesz promować). Prowadzisz restauracje z owocami morza na Mokotowie? Wpisz w wyszukiwarkę „owoce morza Mokotów” i zobacz, kto pojawi się (oprócz Ciebie) na pierwszej stronie. Czy są to firmy, które mogą Ci zagrozić? A może pojawiają się tam portale, z którymi warto byłoby nawiązać współpracę, zanim zrobi to ktoś inny. Poznaj swoje otoczenie z perspektywy klienta, a już nigdy nie będziesz się zastanawiać, jak wygrać z konkurencją!

Czy analiza konkurencji an Instagramie jest możliwa?

Instagram

„To samo co Facebook”. Otóż nie! Mimo że tak IG jak i FB posiadają system hashtagów, to nie da się ukryć, że Instagram pod tym kątem jest o niebo lepiej rozwinięty. To właśnie na tym szczególe będzie się opierać Twoja analiza konkurencji! Wpisz w wyszukiwarkę interesujące Cię (lub Twoich klientów) hashtagi i zobacz, czy w wynikach wyszukiwani pojawiają się znane Ci firmy. Oczywiście nie wszystko, co ukaże się Twoim oczom, będzie warte Twojej uwagi. Jednak myślę, że poświęcając na poszukiwania odrobinę czasu i energii — na pewno znajdziesz kilka ciekawych profili.

Darmowa Analiza Konkurencji.

Teraz gdy już wiesz, kto poza Tobą działa na rynku, możemy przejść do tego, jak się promują! Oczywiście istnieje szereg narzędzi, dzięki którym nasza analiza konkurencji będzie kompletna. Jednak tutaj skupimy się głównie na kreacjach reklamowych i statystykach. Ponadto wszystkie przedstawione niżej sposoby są w pełni lub częściowo darmowe. Dzięki temu możesz pozyskać wartościowe informacje o swoim rynku – nie wydając nawet złotówki!

FB Ads Library, czyli prosta analiza konkurencji!

Facebook Ads Library

Osobiście uważam, że sumienne sprawdzenie biblioteki reklam udostępnionej przez Facebook jest absolutną podstawą do tego, by stworzyć skuteczną kreację. Jeżeli pierwszy raz spotykasz się z tym narzędziem – obiecuję, że odmieni Twoje życie. Od tego momentu żadna technika konkurencji nie umknie Twojej uwadze. Możesz na bieżąco śledzić praktycznie każdy tekst, grafikę i video, którego używają do swojej promocji!

Facebook Ads Library

SimilarWeb

SimilarWeb

Nieco bardziej rozbudowane narzędzie, dzięki któremu analiza konkurencji może przynieść fenomenalne wnioski. Dzięki tej stronie możesz dowiedzieć się:

  • jaki ranking ma Twoja konkurencja,
  • skąd pochodzi ich ruch,
  • jakie strony linkują do Twojej konkurencji (i do kogo oni linkują),
  • jaki procent ich ruchu jest organiczny, a jaki płatny,
  • które social media są ich głównym źródłem aktywności,
  • z jakich kanałów promocji korzystają.

Musisz przyznać, że tak ogromna dawka wiedzy – całkowicie zmienia grę! Ale, ale! Niestety jest jeden minus. Ta strona działa dobrze (i kompleksowo) jedynie w przypadku dużych graczy. Przy mniejszych stronach istnieje spore ryzyko, że nie otrzymasz satysfakcjonujących danych.

SimilarWeb

SEMrush

SEMrush

Na pierwszy rzut oka może wyglądać bliźniaczo do poprzedniej strony. Jednak przy bliższym poznaniu na pewno zauważysz, że te dwa portale idealnie się nawzajem uzupełniają. To, na co na pewno warto zwrócić uwagę jest fakt, że SEMrush działa tak na dużych, jak i małych firmach. Ponadto pozwala on na nie tylko na analizę konkurencji, ale także na prześwietlenie słów kluczowych (potrzebnych do pozycjonowania w Google). A żeby tego było mało, to możesz znaleźć tutaj dokładne linki, które kierują ruch na stronę Twojej konkurencji!

SEMRush

SpyFu

SpyFu

Podobnie jak w przypadku poprzednich stron – tutaj również znajdziesz dokładne informacje na temat ruchu, pozycji, linkowania oraz źródeł. A więc, co da Ci analiza konkurencji za pomocą tej strony? To właśnie tutaj możesz podejrzeć HISTORYCZNE zestawienie kreacji Google AdWords! Dzięki zakładce „Google Ads History” masz możliwość dokładnego przyjrzenia się treściom, których używali lub używają do tej pory Twoi oponenci.

SpyFu

Poznaj, Porównaj, Pokonaj.

Przedstawione tutaj strony nie są wszystkim, czego możesz używać do swojej analizy konkurencji. Na rynku istnieje szereg innych darmowych (i płatnych) rozwiązań, które mogą okazać się dla Ciebie lepsze. Jednak niezależnie od tego, na jaką drogę się zdecydujesz – musisz stale dopasowywać się, reagować i budować strategię w oparciu o zdobyte dane. Jeżeli tego nie zrobisz – to czemu interesuje Cię technika konkurencji?

Analiza Konkurencji - Kogo Podglądać?

Analiza Konkurencji — Kogo Podglądać?

Pamiętaj, żeby porównywać się jedynie z realną konkurencją, a nie liderami rynkowymi! Jeżeli sprzedajesz własnoręcznie robioną biżuterię, to Twoja strona raczej nie konkuruje z W.Kruk, prawda? Pamiętaj, żeby realistycznie patrzeć na swoją firmę. Osobiście uważam, że dobrym sposobem jest obserwowanie trzech stron, które są mniej rozwinięte od nas, pięć na „naszym poziomie” oraz 3, z którymi chcemy konkurować za kilka lat. W ten sposób możemy podglądać najlepsze taktyki – z każdego segmentu branży.

Zdrowa i Skuteczna Analiza Konkurencji Polega Na…

Zdrowa i Skuteczna Analiza Konkurencji Polega Na…

Inspirowaniu się i zdobywaniu informacji. Nie możesz wykorzystywać zdobytych danych do tego, by skopiować czyjąś kreacje jeden do jednego. Takie działanie byłoby nie tylko wątpliwe moralnie i nielegalne, ale również wybitnie nieskuteczne! Pamiętaj, że Twoi odbiorcy są (w dużej mierze) przyzwyczajeni do TWOJEGO sposobu komunikacji. Treść, grafika lub video ukradzione konkurencji może być sprzeczne z identyfikacją Twojej firmy – przez co nie przyniosą zamierzonych efektów.

Niech Moc Będzie z Tobą!

Mam szczerą nadzieję, że wspomniane tu narzędzia pozwolą Ci w skuteczniejszym, rozsądniejszym i lepiej przemyślanym rozwijaniu Twojej firmy. Jeżeli systematyczna analiza konkurencji wejdzie Ci w nawyk – otworzą się przed Tobą ogromne możliwości do reagowania na potrzeby rynku. Od teraz nic nie umknie Twojej uwadze. Korzystaj z tych narzędzi mądrze i często!

Powodzenia.

Do Zobaczenia Między Wierszami!