Strona główna » Między wierszami » Od czego zależy cennik copywritera?

Od czego zależy cennik copywritera?

Istnieje mnóstwo czynników, które wpływają na cennik copywritera. Właściwie, to wszystkie opisane tutaj aspekty mają swoje odzwierciedlenie we wszelkiego rodzaju usługach. Są to oczywiście koszty stałe, które ma absolutnie każdy przedsiębiorca, freelancer i specjalista. Ubezpieczenie, biuro, sprzęt, marketing, pracownicy, rozwój, narzędzia, programy i temu podobne wydatki.

To zaledwie kilka elementów definiujących cennik copywritera, designera, czy nawet tatuażysty. Specjaliści, którzy rozliczają się na podstawie FVAT i opłacają wszystkie składki – naturalnie będą mieli wyższe stawki! Podobnie jest z agencjami, które zatrudniają X specjalistów oraz freelancerami współpracującymi z rozpoznawalnymi markami.

A jaki ma to wpływ na cennik copywritera? Tutaj sytuacja jest dość ciekawa, ponieważ w przeciwieństwie do wielu usługodawców – nie jesteśmy przywiązani lokalnie i możemy pracować z dowolnego miejsca na Ziemi. Dzięki temu nie ma większej różnicy, czy szukasz specjalisty w Warszawie, Gdańsku czy Krakowie – cennik copywritera będzie oparty na zupełnie innych aspektach niż miasto.

Jednak nadal jest to zawód oparty na konkretnych umiejętnościach. Dlatego mimo braku ograniczeń lokalizacyjnych – powstaje szereg innych aspektów, które mają ogromny wpływ na wycenę.

Cennik Copywritera A Jego Doświadczenie.

Cennik Copywritera A Jego Doświadczenie.

Warto pamiętać, że wynagrodzenie copywritera nie jest oparte na godzinach, które poświęci na napisanie tekstu. A raczej na czasie, który poświęcił, by zdobyć konkretne umiejętności. Jest to dość oczywiste, że lata, które specjalista spędził na szlifowaniu swojego warsztatu i na poznawaniu coraz to lepszych narzędzi, mają przełożenie na to, jak wygląda cennik danego copywritera.

Ludzie zaczynający, dorabiający lub uczący się tego fachu – będą brać relatywnie mniej, niż ci, którzy związali z danym zawodem swoją przyszłość. No, ale raczej nikt się nie spodziewa, że da się zaangażować profesjonalistę „po kosztach”.

Czy Rodzaj Treści Ma Znaczenie?

Czy Rodzaj Treści Ma Znaczenie?

Tak, to ma ogromny wpływ na poszczególne aspekty cennika copywritera. Nakład pracy i proces, które towarzyszą konkretnym tekstom, często są też powodem, dlaczego niektórzy copywriterzy NIE TWORZĄ niektórych treści! Po prostu inaczej pisze się e-booka, inaczej slogan lub hasło reklamowe, a jeszcze inaczej ofertę sprzedażową.

Jednak mimo tych wszystkich różnić, subtelności i niuansów, nie da się określić, który rodzaj tekstu można nazwać najdroższym. To, jak wygląda cennik w danym zakresie – zależy jedynie od autora. Dlatego tak ważne jest, żeby przed zleceniem – zapoznać się z profilem, ofertą oraz zakresem działalności danego copywritera.

Wiedza = Cena.

Wiedza = Cena.

Nie mylić z doświadczeniem! Można spędzić wiele lat, tworząc treści, ale nie mieć zielonego pojęcia, co aktualnie dzieje się w świecie marketingu i sprzedaży. Zresztą bardzo łatwo jest sprawdzić, czy dany copywriter podąża za trendami i wie „co w trawie piszczy”. W jaki sposób? Obserwując działania marketingowe! Jeżeli autor jest aktywny, nie stroni od nowych mediów i robi dokładnie to, co topowe marki na świecie – to znaczy, że wie, na czym stoi aktualny świat reklamy i sprzedaży.

Jeśli jednak strona takiego copywritera wygląda jak z początków 2002 roku, fanpage świeci pustkami, a w swojej komunikacji używa „Towarzyszu” (ewentualnie „Proszę Państwa”), to możesz mieć pewność, że dany autor nadal wierzy w „stary, dobry copywriting”.

Kompleksowość Usługi Ma Wpływ Na Cennik Copywritera!

Kompleksowość Usługi Ma Wpływ Na Cennik Copywritera!

Odpowiedni poziom obsługi może zadecydować o tym, czy dany biznes przetrwa na rynku, czy nie. Zwłaszcza gdy mówimy o usługach. W copywritingu można zadbać o mnóstwo aspektów, które są związane z tym, czy opieka nad klientem jest pełna, czy „byle była”.

Nie ma tutaj złotych porad i często ciężko jest określić poziom autora – przed podjęciem współpracy. Dopiero w trakcie przekonasz się o tym, czy dany copywriter spełnia wszystkie Twoje wymagania i stawia Ciebie i Twój biznes na pierwszym miejscu. O ile niemożliwe jest sprawdzenie tego przed podpisaniem umowy lub opłaceniem faktury, o tyle można przypuszczać, że cennik copywritera, w którym są wyższe stawki – zapewni lepszy serwis.

Umiejętności copywritera definiują jego cennik.

Choć jest to połączenie wiedzy i doświadczenia, to nadal uważam, że w pełni zasługuje na osobną kategorię. Zwłaszcza że należy do tych aspektów, które możesz w pełni ocenić PRZED podjęciem współpracy. Sposób jest ten sam, co w przypadku wiedzy. Obserwuj działania copywritera. W jaki sposób pisze na swoich social media? Jak wyglądają teksty na jego/jej stronie?

Wielu projektantów treści udostępnia swoje portfolio, które (mimo bycia swoistym „the best of”) może pokazać Ci, z jakim poziomem zaawansowania masz do czynienia. Oczywiście wraz z umiejętnościami – rośnie też cena. Dlatego musisz na każdym etapie mierzyć siły na zamiary i samodzielnie decydować, jak dobrych tekstów potrzebujesz.

Jak wygląda uśredniony cennik copywritera?

Biorąc pod uwagę te 5 czynników (oraz wiele innych) można łatwo się domyślić, że przekrój wyceniania usług jest dość szeroki. Zwłaszcza gdy bierzemy pod uwagę cennik copywritera. Więc, jak wyglądają stawki copywriterów? Cóż, zaczynając od najniższej półki i najgorszej jakości, za które zapłacimy 5 zł netto, aż po w pełni przemyślane, perswazyjne i profesjonalne teksty, które mogą być wyceniane nawet na 200 zł za 1 000 znaków! Choć najczęściej cennik copywritera oscyluje w tych granicach:

Rodzaj tekstuMinimalna stawka
za 1 000 zzs
Maksymalna stawka
za 1 000 zzs
Średnia wycena
za 1 000 zzs
Artykuły/Blog15 zł125 zł70 zł
Treści WWW30 zł180 zł105 zł
Opisy Produktów8 zł100 zł54 zł
Oferty Sprzedażowe50 zł250 zł150 zł
Cennik copywritera najczęściej będzie w granicach takich kwot.

Jak widzisz – rozbieżność jest spora. Ale na szczęście teraz wiesz, z czego wynika! Tak więc następnym razem, jak będziesz rozważać i planować budżet na odpowiednie treści, weź pod uwagę to, że często za wyceną idzie jakość!

Powodzenia!

Do zobaczenia między wierszami!