Strona główna » Między wierszami » (Nie)Poradnik Social Media

(Nie)Poradnik Social Media

Interesujesz się portalami społecznościowymi i tym, w jaki sposób powinno się na nich pracować? Mogę się założyć, że nie raz, nie dwa i nie dziesięć razy Twoim oczom ukazywali się różni „guru”, którzy twierdzili, że mają „ten jeden niezawodny sposób”. Skoro wszyscy mówią, jak naprawić profil firmy, to ja przedstawiam swój poradnik social media – o tym, jak go zniszczyć!

7 grzechów, czyli (Nie)poradnik social media

Nie sposób ukryć, że portale społecznościowe rządzą się swoimi prawami. Co ciekawe, o większości z nich, jako „zwykły użytkownik” możemy się nigdy nie dowiedzieć. Właśnie dlatego, gdy zakładamy pierwsze konto firmowe – popełniamy masę błędów.

Obserwuję mnóstwo kont, stąd wiem, że niektóre „nawyki” występują częściej, a niektórych (na szczęście) już praktycznie nie ma. Zauważyłem też, że wszyscy dzisiaj uczą i mówią, jak powinno się prowadzić profile firmowe. Nie ma miesiąca, żeby nie został mi zareklamowany jakiś poradnik social media lub inny złoty środek.

Z racji, że lubię pomagać – chcę dołożyć swoje dwa grosze. Jednak, zamiast jak wszyscy tworzyć swojego poradnika social media – postanowiłem nauczyć Cię, jak skutecznie zniszczyć swój profil!

Poradnik Social Media - 1. Zapomnij O Klientach!

1. Zapomnij O Klientach!

Większość korporacji wydaje ogromne pieniądze na badania marketingowe. Całe armie biurowych-wojowników codziennie tworzy i definiuje na nowo idealny profil klienta dla swojego sektora. Dość oczywiste jest, że przynosi im to bardzo dobre efekty, ponieważ doskonale wiedzą, do kogo powinni kierować swój przekaz.

Zapomnij o tym! Czytając ten poradnik social media, musisz pamiętać, że to w końcu jest TWÓJ profil firmowy. Nie klientów! Dlatego w żadnym stopniu nie możesz sugerować się tym, co ktoś chciałby przeczytać lub co mogłoby interesować Twoich klientów. Oni nie są najważniejsi. Ty jesteś, bo to w końcu Twój biznes, prawda?

2. Wrzucaj, To Co Chcesz.

2. Wrzucaj, To Co Chcesz.

Spójność treści jest przereklamowana. Podobno firma, powinna być na tyle przyjazna, na ile to możliwe. A kto jest dla Ciebie aktualnie najbardziej przyjazny? Twój przyjaciel!

A teraz zadaj sobie pytanie: czy tablica Twojego przyjaciela jest spójna, jeśli chodzi o grafiki, treść i tematykę? Prawdopodobnie nie!

Dlatego też Twój profil firmowy powinien zawierać trochę tego, a trochę tego. Dzięki temu niezależnie od tego, kto trafi na Twoje sociale – znajdzie coś dla siebie!

Traktuj swój profil firmowy, jak prywatną tablicę, a Twoi odbiorcy na pewno Cię pokochają!

3. Poprawność Jest Nudna.

3. Poprawność Jest Nudna.

Przypomnij sobie tylko, jak niepoprawny politycznie był Donald Trump. I co? Został prezydentem Stanów Zjednoczonych! Jeżeli to nie jest dowodem na to, że kontrowersja jest idealną drogą do sukcesu, to nie wiem, co nią jest!

Nie słuchaj ludzi, którzy powtarzają, że „o niektórych rzeczach nie wypada mówić”. Ogłoś swoje poglądy polityczne i światopoglądowe bezpośrednio na tablicy swojej firmy! Dzięki temu zyskasz spore uznanie ze strony tych, którzy myślą tak, jak ty. A reszta? Reszta i tak jest po drugiej stronie barykady, więc są gorsi.

To samo tyczy się poprawności językowej. Twój profil firmowy to nie dyktando, żeby wszystko było w nim zgodne z zasadami językowymi. Nie pozwól sobie wmówić, że czegoś nie możesz lub coś powinieneś. Tak, jak już napisałem – to Twoja tablica i masz święte prawo robić na niej to, co Ci się żywnie podoba!

Poradnik Social Media - 4. Olej Grafiki.

4. Olej Grafiki.

Z racji, że w dzisiejszych czasach wszystko jest sztuczne, udawane i nienaturalne – najlepiej jest postawić na prawdziwe życie! Nie pokazuj na Instagramie czegoś, czego nie masz. Na Facebooku śmiało udostępniaj to, jak przez 10 godzin siedzisz przed monitorem, robiąc kwartalne raporty. O to chodzi!

W ten sposób pokażesz, że też jesteś człowiekiem, a co za tym idzie – Twoi odbiorcy się z Tobą utożsamią. Zapomnij o skomplikowanych, ładnych i ciekawych grafikach. Zdjęcie Twojego robionego przez 5 minut śniadania w 100% nadaje się na udostępnienie.

Zresztą, wystarczy pomyśleć, ile czasu i pieniędzy zaoszczędzisz! Robiąc grafikę samodzielnie – musiałbyś poświęcić na to mnóstwo energii i nerwów. A tak, to po prostu nie wrzucisz obrazka lub zrobisz na szybko zdjęcie telefonem swoich sandałów. Dzięki temu będziesz mógł poświęcić czas na to, co naprawdę kochasz!

5. Linkowanie.

5. Linkowanie.

Czytając ten poradnik social media, pewnie wiesz, że każdemu portalowi zależy na tym, żeby utrzymać użytkowników jak najdłużej. Ale czy na pewno? Przecież, gdyby Facebook konkurował z YouTube o czas i uwagę użytkowników, to zakazaliby wrzucania linków przeciwnego serwisu. Skoro możesz wrzucić link do filmiku na swoją tablicę, to znaczy, że powinieneś to zrobić!

Najlepiej będzie, jeśli wrzucisz coś śmiesznego. Ludzie lubią śmieszne rzeczy, a algorytmy na pewno nie rozumieją kontekstu i zawartości tego, co wrzucasz. Kotki, wypadki, a może urywki stand-upu? Ogranicza Cię tylko wyobraźnia. Pamiętaj, że im więcej filmików wrzucisz – tym lepiej. Dzięki temu na Twojej tablicy będzie mnóstwo treści i to małym nakładem pracy!

6. Wrzucaj Rzadko, Ale Mało.

6. Wrzucaj Rzadko, Ale Mało.

Jeżeli prowadzisz swój profil firmowy, to pewnie wiesz, ile pracy wymaga wrzucenie długiego, merytorycznego i ciekawego wpisu.

Czasami jest to praca nawet na kilka godzin w skali miesiąca! Dlatego też mam dla Ciebie dobre wieści – nie musisz tego robić.

Sprawdza się tutaj wszystkim znana zasada „jak kocha, to poczeka”. Jeżeli Twoi klienci i odbiorcy rzeczywiście cenią sobie Ciebie i Twoją firmę, to na pewno nie będzie im przeszkadzało, że na Twoim profilu od dwóch miesięcy jest pusto.

A nawet, jeśli ktoś miałby z tym problem, to zawsze możesz wrzucić przeprosiny za to, że tak długo nic nie udostępniasz i nadal nic nie wrzucać!

Poradnik Social Media - 7. Sprzedawaj, Ile Się Da!

7. Sprzedawaj, Ile Się Da!

Po co zakłada się profile firmowe na social media? Żeby dotrzeć do jak największej ilości klientów. Po co się do nich dociera? Żeby sprzedać swoje usługi lub produkt. Dlatego, powinieneś non stop udostępniać swoją ofertę na swoich tablicach. Dzień bez oferty jest dniem straconym! Nie daj sobie wmówić, że najpierw trzeba dawać wartość i budować relacje. Wartością jest Twoja oferta, a relacje zbudujesz ze stałymi klientami (może).

Poza tym Twoi odbiorcy i czytelnicy na pewno domyślają się, po co Twoja firma jest na portalach społecznościowych. Nikt chyba nie sądzi, że poświęcasz swój czas i energię na to, by dawać coś ZA DARMO! Jeżeli myślisz, że Twoi odbiorcy są na Facebooku, Instagramie, YouTube i innych platformach tylko po to, żeby poznać ofertę Twojej firmy – dobrze myślisz. Dlatego powinieneś udostępniać ją tak często, jak to możliwe, żeby polepszyć swoje wyniki sprzedażowe!

Ten poradnik social media to żart!

Mimo że wydaje się to dość oczywiste, to czuję, że warto napisać to wprost. Przedstawiony poradnik social media jest idealnym przeciwieństwem tego, co rzeczywiście powinno się robić na profilach firmowych. Dlatego możesz wdrożyć je w życie, jeśli obrócisz je o 180 stopni!

Jeżeli znasz kogoś, kto zgodziłby się z chociaż jednym podpunktem tego poradnika social media – udostępnij jej ten wpis! Może zobaczy, że nie tędy droga i wykorzysta potencjał portali społecznościowych.

Natomiast jeśli prowadzisz profil firmowy, ale nie wiesz, jak o niego zadbać, zobacz, w jaki sposób mogę Ci pomóc – tutaj.