Strona główna » Między wierszami » Kim jest copywriter?

Kim jest copywriter?

Zawód copywritera od dłuższego czasu wzbudza coraz większe zainteresowanie. Nie ma miesiąca, żeby nie powstał kurs, e-book, szkolenie lub książka na temat skutecznego projektowania treści. Dlatego warto się zastanowić – czym właściwie jest copywriting, lub (co ważniejsze) „kim jest copywriter”?

Kim jest copywriter

Kim jest copywriter?

Gdybyśmy mieli iść za głosem definicji z Wikipedii, to copywriterem jest „autorem tekstów i sloganów reklamowych”. Jednak każdy, kto miał jakąkolwiek styczność z tym zawodem, ten oczywiście wie, że oznacza on o wiele, wiele więcej.

Dlatego też w dalszej części tej definicji można przeczytać, że copywriter jest odpowiedzialny również za wszelkiego rodzaju teksty, które mają przynieść określony cel. Mowa tutaj oczywiście o tekstach na strony internetowe, do prasy, spotach radiowych, reklamach telewizyjnych, artykułach blogowych, treściach SEO itd.

Moim zdaniem, copywriter jest przede wszystkim specjalistą ds. komunikacji. Mimo że może to wyglądać, jak ogromne uproszczenie – uważam, że jest słuszne. Dlaczego? Ponieważ każdy tekst ma za zadanie zakomunikować coś naszemu czytelnikowi. A zadaniem copywritera jest znalezienie odpowiednich słów i odpowiedniej drogi, by nasz komunikat dotarł tam, gdzie trzeba.

Kim jest copywriter i co powinien wiedzieć?

Na tym polega praca copywritera.

Skoro już wiemy, kim jest copywriter – warto też określić, na czym powinna polegać jego praca.

To, co przychodzi do głowy jako pierwsze, to po prostu: pisanie. Warto jednak zaznaczyć, że nie chodzi tu o byle jakie stukanie w klawiaturę. W przypadku dobrego copywritera tworzenie treści jest swego rodzaju „projektowaniem przekazu”. Wynika to z tego, że w tym zawodzie liczy się dosłownie każde słowo. Źle sformułowany nagłówek, koślawe CTA lub zawiły język mogą drastycznie obniżyć skuteczność tekstu.

Dlatego właśnie na tym powinna polegać praca copywritera – na projektowaniu perswazyjnych i skutecznych tekstów!

Cechy Dobrego Copywritera.

Copywriter Musi Wiedzieć, Że:

Myślę, że większość copywriterów zgodziłaby się, że dobry autor musi posiadać dość obszerną wiedzę ogólną. Do takiego wniosku można łatwo dojść, jeśli przejrzy się portfolio copywritera. Prawie zawsze znajdzie się tam kilka branż, różne wielkości firm oraz szerokie spektrum „fachowości” tekstów.

Dlatego też im więcej copywriter wie o świecie, tym lepiej dla niego (i jego klientów). Oczywiście do większości zleceń osoba pisząca musi się „douczyć” i dodatkowo zgłębić temat. Jednak nie da się ukryć, że ma się dużo większy komfort, gdy pisze się o czymś, o czym ma się jakiekolwiek pojęcie.

cechy dobrego copywritera.

W świecie marketingu krąży wiele teorii, jakie powinno być „must have” copywritera. Jedni mówią, że kreatywność, inni, że lekkie pióro, a jeszcze inni krzyczą na temat wykształcenia. Jednak znalezienie „tego czegoś” nie jest takie proste.

Nawet najbardziej kreatywny pisarz nie stworzy dobrej oferty sprzedażowej, jeśli nigdy niczego nie sprzedał. Najlżejsze pióro może nie unieść ciężaru, jaki niesie ze sobą tworzenie pod twardo ustalony schemat strony internetowej. A co do wykształcenia… nie zaszkodzi, ale raczej nie pomoże (no, chyba że kierunek, o którym możesz przeczytać >tutaj<).

Prawda jest taka, że cechą dobrego copywritera jest doświadczenie i praktyka. To ona pozwala na prawdziwe rozwinięcie skrzydeł i odnalezienie się w każdej tematyce. Dzięki niej copywriter może określić, czy branża klienta jest dla niego odpowiednia. Czy zlecenie jest możliwe do wykonania. A co najważniejsze — czy klient nie wyrządzi sobie nieświadomie krzywdy!

Mam nadzieję, że ten wpis przybliżył Ci nieco to, kim jest copywriter.
Pamiętaj, że jest to nadal rozwijający się zawód, a jego definicja i cechy są mocno uzależnione od tego, kto je głosi.
To, co tutaj widzisz to jedynie moje własne przemyślenia, a nie prawda objawiona.

Dziękuję Ci za Twój czas!

Do Zobaczenia Między wierszami!