fbpx
Przejdź do treści
Strona główna » Między wierszami » Instrukcja Jak Zaplanować Reklamę Firmy w Tydzień

Instrukcja Jak Zaplanować Reklamę Firmy w Tydzień

Grudzień to czas, kiedy szczególnie wielu przedsiębiorców intensywnie zastanawia się nad tym, jak zaplanować reklamę firmy na przyszły rok. Nie jest to jednak jedyny moment, w którym możemy stworzyć przemyślaną strategię naszej komunikacji!

Nie musisz też wydawać setek tysięcy złotych na badania lub mieć obszernych, zbieranych latami danych dotyczących sprzedaży. Tak. Możesz usystematyzować swoje działania w przeciągu tygodnia — dbając, o to, by przyszłe miesiące przyniosły znacznie lepsze wyniki, niż dotychczas!

Grafika kobiety przy biurku, myślącej, jak zaplanować reklamę firmy.

Jak Zaplanować Reklamę Firmy?

W tym artykule przede wszystkim dowiesz się:

  • czym jest strategia reklamowa i co powinna zawierać
  • w jaki sposób analizować swoje działania
  • jak określić grupę docelową
  • określania konkretnego celu
  • jakich narzędzi możesz użyć
  • jak zaplanować swoje działania
  • w jaki sposób określić potrzebny budżet

Choć poruszę tu wiele znaczących zagadnień, to musisz pamiętać, że moim głównym celem jest pokazanie Tobie, w jaki sposób zaplanować reklamę firmy, mając do dyspozycji relatywnie mało danych. Dlatego też, jeżeli jakieś zagadnienie będzie dla Ciebie niejasne, lub zbyt trudne — skontaktuj się ze mną. Chętnie porozmawiam z Tobą na temat Twoich problemów lub wątpliwości.

Strategia marketingowa, czyli podstawa tego, jak zaplanować reklamę firmy.

Strategia Marketingowa
Wszystko, Co Musisz o Niej Wiedzieć

Nie ma co ukrywać, że w przypadku wielu mikro i mini firm — pojęcie strategii marketingowej może nie mieć swojego miejsca w słowniku. Wynika to z tego, że samo pojęcie brzmi, jak coś profesjonalnego, trudnego i wymagającego sztabu ludzi do realizacji. Zresztą, często tak właśnie jest. Jednak na potrzeby działania na skalę mini/mikro — można bez większego problemu rozpisać to w przeciągu tygodnia.

Nie myśl jednak, że po 7 dniach otrzymasz pełny, niezawodny i gotowy plan działania! Aby odpowiednio zaplanować reklamę swojej firmy — musisz na bieżąco reagować na otoczenie, potrzeby klientów oraz dane, które uda Ci się pozyskać w trakcie realizacji wstępnych założeń. Oznacza to, że stworzony przez Ciebie plan będzie (a raczej, powinien) ulegać ciągłym poprawkom i adaptacjom.

Skoro już wiesz, że nie ma cudów i czeka Cię nieco prawdziwej pracy — zaczynajmy!

Analiza dotychczasowych działań firmy, to podstawa do planowania przyszłych ruchów.

Zacznij Planowanie Reklamy Firmy, Od Analizy!

Aby określić, dokąd zmierzamy, musimy wiedzieć, skąd pochodzimy. Odpowiednia analiza naszej obecnej pozycji pozwoli Ci zobaczyć, w jakim kierunku warto się rozwijać, a jaki byłby jedynie stratą czasu (i pieniędzy).

Przyjrzyj się wynikom z zeszłych lat, produktom, które sprzedają się najlepiej (i tym, które gorzej), akcjom reklamowym, które przyniosły najlepsze wyniki itd. Wszystko, co pomoże Ci określić dobre i złe praktyki z przeszłości — będzie na wagę złota, przy planowaniu przyszłości!

Zachowania klientów są podstawą skutecznego planowania reklamy.

Podstawą Zaplanowanej Reklamy Są Klienci

Pierwszy dzień za nami. Brawo! Teraz, skoro wiemy, co robiliśmy dobrze, a co źle, to możemy przyjrzeć się najważniejszemu aspektowi komunikacji Twojej firmy — klientom.

Tak. Bez zrozumienia, kim są Twoi odbiorcy, czego pragną, czego sie obawiają i czego od Ciebie oczekują… nie będziesz w stanie stworzyć odpowiedniej, przemyślanej, a tym bardziej skutecznej reklamy. Dlatego cały drugi dzień poświęć na zrozumienie, kim jest Twój klient.

Możesz skorzystać ze statystyk dostarczanych przez Google, Facebook, Instagram lub YouTube. Możesz przejrzeć bazę mailingowe lub CRM, żeby zobaczyć, jaka demografia dominuje. Im więcej będziesz wiedział o swoich odbiorcach — tym lepsze wyniki będą przynosić Twoje reklamy!

Wyznacz Konkretny Cel 

Cała trudność w tym, jak zaplanować reklamę firmy leży w tym, żeby mierzyć siły na zamiary. Musisz pamiętać, że nie uda Ci się osiągnąć wybitnego sukcesu w zaledwie rok. Tak samo, jak mało realne będzie podniesienie wyników sprzedażowych o 1 000% lub otworzenie 5 lokalizacji w momencie, gdy masz jeden mały lokal na przedmieściach.

Pamiętaj, żeby wyznaczyć sobie konkretny cel.

Nie. Twój cel musi być mocno osadzony w realiach Twojej firmy. Tutaj może Ci się po raz pierwszy przydać analiza z pierwszego dnia. Jak do tej pory wyglądał Twój wzrost? O ile procent zwiększały się Twoje przychody i pod wpływem jakich działań? To wszystko powinno pokazać Ci, co możesz osiągnąć w przyszłych latach.

Najlepiej jest do tego użyć metody SMART, czyli zadbanie o to, by Twój cel był: Specific, Measurable, Achievable, Relevant, Time-bound – a po naszemu: konkretny, mierzalny, osiągalny, istotny oraz terminowy.

Pamiętaj, że powiedzenie sobie “chcę, żeby moja firma więcej zarabiała” jest życzeniem, a nie celem. Celem może być powiedzenie “chcę, aby moja firma do końca czerwca zwiększyła swoje obroty o 15%, zmniejszając przy tym koszty o 5%”. Et voilà. Teraz wiemy, dokąd zmierzamy i kiedy uda nam się to osiągnąć!

Dobranie odpowiednich narzędzi jest kluczem do tego, jak zaplanować reklamę firmy.

Narzędzia, Które Pomogą Ci Zaplanować Reklamę Firmy

Masz już naprawdę sporo informacji! Wiemy, jak wyglądała przeszłość, dokąd zmierzamy i do kogo będziemy mówić. Najwyższa pora wyciągać pierwsze wnioski z tego wszystkiego. Mowa oczywiście o dobraniu odpowiednich narzędzi do naszej komunikacji i reklamy.

Gdzie przebywają nasi klienci? Dokąd jeżdżą? Jakie mają nawyki? Czy lepszym pomysłem będzie prowadzenie płatnych kampanii na Facebook, czy lepiej zainwestować w reklamę video na YouTube? A może dobrym pomysłem będzie zadbanie o organiczny ruch na stronie za pomocą bloga?

Przemyśl wszystkie za i przeciw poszczególnych narzędzi i zdecyduj się na 2 lub 3 kanały, przez które będziesz rozmawiać ze swoimi obecnymi i przyszłymi klientami!

Warto planować reklamę firmy od ogółu do szczegółu.

Od Ogółu, Do Szczegółu

Zaczynamy planowanie reklamy Twojej firmy! Najlepiej, jeżeli wyjdziemy od planu rocznego, po czym rozbijemy go, na poszczególne kwartały, a następnie na miesiące (lub nawet tygodnie).

W ten sposób możesz bardzo dokładnie wyznaczyć kolejne kamienie milowe i mikro-cele, które pozwolą Ci uporządkować swoje działania. Taka strategia pomoże Ci również określać harmonogram, którego pierwszą wersję będziesz tworzyć ostatniego dnia!

Jak Zaplanować Reklamę Firmy Nie Znając Kosztów?

Oto jest pytanie!

Jednak bardzo łatwo znaleźć na nie odpowiedź. Wystarczy, że na podstawie zebranych narzędzi, celów oraz analizy — określisz, jakich usług, produktów lub platform będziesz potrzebować najbardziej.

Aby zaplanować reklamę, należy ustalić odpowiedni budżet marketingowy.

Dla przykładu: jeżeli planujesz prowadzić płatne kampanie na YouTube, to z pewnością musisz wziąć pod uwagę wynajem lub kupno sprzętu (ewentualnie zatrudnienie ekipy), zadbanie o scenografię, napisanie scenariusza, a następnie ustalenie odpowiedniej stawki, która pozwoli na osiągnięcie zadowalających wyników.

Znając taki przebieg — nie powinno być większych problemów z tym, żeby pozyskać odpowiednie oferty i określić koszty takiej kampanii.

Inną strategią jest ocenienie kosztów, na jakie może sobie pozwolić Twoja firma. Oczywiście z uwzględnieniem, że kampania przyniesie oczekiwane rezultaty.

Na przykład: planujesz zwiększyć dochód miesięczny o 10 000 zł. Jeżeli przeznaczysz 1 000 zł na reklamę w wybranym przez siebie serwisie, to osiągnięcie czegokolwiek powyżej 10% planu — zapewni Ci dodatkowy dochód! 

Elastyczne podejście jest dobrym podejściem do tego, jak zaplanować reklamę firmy.

Elastyczność, Skuteczność, Terminowość

Ostatnia prosta i opanujesz sztukę tego, jak zaplanować reklamę firmy! Teraz wystarczy, że sporządzisz dzienny (tak, dzienny) harmonogram publikacji. Co, jakiego dnia, na jakiej platformie i na jaki temat zamierzasz publikować. Oczywiście nie rozpisuj całego roku za jednym zamachem.

Wystarczy, że będziesz mieć zaplanowany chociaż jeden miesiąc wprzód. Dzięki temu Twoja komunikacja będzie ułożona, regularna, spójna i konkretna. Zwłaszcza jeżeli będzie się to wszystko łączyć w większe kampanie lub wielotygodniowe projekty!

Pamiętaj, że najlepsza improwizacja to ta, która została wcześniej skrupulatnie zaplanowana.

Droga Do Celu

Czy to koniec? Oczywiście, że nie! Tak naprawdę, to dopiero początek. Bo teraz wiesz, co, gdzie i do kogo należy zakomunikować. Pozostało stworzenie odpowiedniego contentu. Pamiętaj, że wszystkie materiały, które przygotujesz, powinny być zgodne z Głosem Twojej Marki. Zadbanie o odpowiednią jakość jest kluczowe, ponieważ nawet najlepszy plan nie przyniesie efektów, jeżeli wykonanie będzie pozostawiało wiele do życzenia.

Wierzę, że w Twoim przypadku tak plan, jak i wykonanie będzie na najwyższym poziomie!

Powodzenia.

Do Zobaczenia Między Wierszami!