Strona główna » Między wierszami » Czy Copywriting dla małych firm się opłaca?

Czy Copywriting dla małych firm się opłaca?

Będąc właścicielem mini lub mikro firmy, trzeba na bardzo uważnie przyglądać się wszystkim wydatkom. W przeciwieństwie do wielkich korporacji – nie możesz pozwolić sobie na pomyłkę rzędu kilkunastu lub nawet kilku tysięcy złotych. Dlatego też tak ważne jest określenie, jakie ruchy warto podjąć, a jakie odpuścić. Tym też się zajmiemy w tym artykule, przyglądając się uważnie temu, czy copywriting dla małych firm się opłaca?

Kiedy Warto, a Kiedy Nie?

To dość oczywiste, że nie wszystkie rozwiązania są odpowiednie dla wszystkich firm. Copywriting dla małych firm nie jest tutaj wyjątkiem. Różnice w zapotrzebowaniu można dzielić na sektory, branże, etapy rozwoju, sposoby zarządzania, przeznaczone budżety, długofalowe cele oraz wiele, wiele innych aspektów. Przyjrzyjmy się dwóm z nich.

Sektor Rynku.

Sektor Rynku.

Chciałoby się powiedzieć, że niezależnie od uwarunkowań rynku – każda branża musi dbać o komunikacje, reklamę oraz strategie. Jednak nie byłoby to prawdą. Jest to szczególnie widoczne w branży FMCG (produkty spożywcze, środki czystości itd.), gdzie istnieje dość klarowny podział na produkty premium oraz basic. Te pierwsze są aktywnie reklamowane, widoczne na social media oraz odpowiednio ulokowane w sklepach. W tym samym czasie druga kategoria często nie wydaje nawet złotówki na marketing – bazując jedynie na niskich cenach, dużej dostępności oraz szerokim wyborze. Wniosek? Jeżeli jesteśmy ponadprzeciętni, to warto zadbać o wizerunek!

Główny Kanał Komunikacji.

Główny Kanał Komunikacji.

Załóżmy jednak, że Twoja firma znajduje się w branży, która aktywnie wykorzystuje reklamę. Dodajmy do tego, że wybrany przez Ciebie sektor wymaga dbania o wizerunek. A na koniec fakt, że całe środowisko wykorzystuje YouTube jako główne źródło reklamy. Czy w takiej sytuacji copywriting dla małych firm, jak Twoja jest przydatny? Wbrew pozorom – tak! Najpierw warto zaznaczyć fakt, że scenariusz do video, to też copywriting. Tak w telewizji, jak i na YouTube – większość materiałów sponsorowanych powstała najpierw w formie pisanej, a dopiero potem trafiły na usta influencerów, prowadzących lub aktorów. Do tego, trzeba pamiętać, że jeden kanał komunikacji, to często stanowczo za mało. Dlatego też copywriting przyda się również do: strony internetowej, oferty sprzedażowej, opisów produktów, social media i wielu innych aspektów Twojej firmy!

Na czym polega copywriting dla małych firm?

Na czym polega copywriting dla małych firm?

Choć sam copywriting kojarzy się dzisiaj jedynie z tworzeniem treści, to przy współpracy z mini i mikro firmami jest to jedynie część pracy. Można nawet powiedzieć, że copywriting dla małych firm jest swego rodzaju cofnięciem się do tego, czym pierwotnie zajmował się copywriter w agencjach reklamowych. A mianowicie – tworzeniem koncepcji, strategii ORAZ treści. Tak. Dawniej pomysł na reklamę wychodził od copy, a dopiero potem przechodził przez resztę zespołu. Przy mini i mikro firmach jest podobnie, ponieważ często trzeba opracować plan działania – od zera.

Dlatego też nie wyobrażam sobie, żeby podjąć się zlecenie bez wykonanego audytu. Bez sprawdzenia, jak do tej pory wyglądała komunikacja marki. Gdzie dana firma jest widoczna dla klientów. I co najważniejsze – kto jest odbiorcą usługi/produktu! Mimo że praca przy copywritingu dla małych firm jest tak wymagająca, to muszę przyznać, że jest również bardzo satysfakcjonująca. Nie ma nic lepszego niż widoczny wzrost i rozwój firmy, nad którą pracowało się przez ostatni rok.

Zanim zlecisz teksty pamiętaj o tym, że…

Zanim zlecisz teksty, pamiętaj o tym, że…

Życie pisze różne scenariusze. Dlatego warto mieć z tyłu głowy, na co uważać i jak przygotować się zlecając copywriting dla małych firm. Oczywiście warto zacząć od sprawdzenia usługodawcy. Przejrzeć opinie, obejrzeć portfolio lub prześledzić działania na social media. Każdy element układanki powinien wzbudzać w Tobie zaufanie i utwierdzać w słuszności decyzji lub wręcz odwrotnie. Pamiętaj, żeby współpracować jedynie z tymi, którym rzeczywiście możesz zaufać. W innym przypadku tak Twoje pieniądze, jak i czas copywritera mogą pójść na marne.

Z drugiej strony, to również od Ciebie zależy, na ile skuteczna będzie taka współpraca. Czy masz gotowy plan? Jasno określone cele? Wiesz, kto jest Twoim klientem aktualnym a kto docelowym? Jakie są możliwości rynkowe? Jak duża jest świadomość Twojej marki? Z jakich kanałów komunikacji chcesz korzystać? Na te i wiele innych pytań musisz znać odpowiedź PRZED tym, jak zdecydujesz się na copywriting dla małych firm. Tak, jak napisałem wcześniej – projektant treści na 99% będzie od Ciebie oczekiwał rzetelnych informacji. Pytanie, czy możesz je zapewnić?

Jak Znaleźć Dobry Copywriting Dla Małych Firm?

Jak znaleźć dobry copywriting dla małych firm?

Różnice cenowe w każdej branży są ogromne. Copywriting dla małych firm nie jest wyjątkiem. W momencie, gdy jeden autor weźmie 50 zł za całą stronę internetową – inny za tyle nawet nie otworzy laptopa. Dlatego warto prześwietlić potencjalnych usługodawców. Czy ich ceny odzwierciedlają jakość? Czy stać Cię na teksty premium? A co najważniejsze: czy rozumiesz, z czego wynika różnica w cennikach? To ostatnie jest szczególnie ważne, ponieważ nie widząc wartości, jaka idzie za ceną – Twoje zadowolenie ze współpracy może być znikome.

Copywriting dla małych firm – cena.

Copywriting dla małych firm – cena.

Osobiście uważam, że najlepszą metodą, na wyliczenie tego, czy copywriting dla małych firm się opłaca – jest policzenie, po jakim czasie (i jakim wzroście) dana inwestycja się zwróci. Warto też brać pod uwagę swoje możliwości budżetowe na dany moment. Niemądrym byłoby zapłacenie 5 000 złotych za nową stronę internetową, gdy nasza firma miesięcznie osiąga 1 500 zł zysku. Dlatego warto mierzyć siły na zamiary, ponieważ cena copywritingu może wahać się od 10 zł, aż do 200 zł za 1 000 znaków. I to nie zawsze z uwzględnieniem strategii!

Małe Przypomnienie.

Kto pyta, nie błądzi. Nie znam copywritera, który obraziłby się na klienta za to, że ten zadał „głupie” pytanie. Jako zawodowcy doskonale wiemy, że nasi odbiorcy mogą mieć wątpliwości, nie rozumieć słownictwa lub po prostu chcieć dowiedzieć się czegoś ekstra. Oczywiście większość z nas na co dzień stara się wszystko tłumaczyć. Jednak, jeżeli ktoś nie obserwuje danego profilu od dłuższego czasu, to pytania są całkowicie naturalną rzeczą. Dlatego – pytaj i sprawdzaj, bo możliwe, że copywriting dla małych firm jest dla Ciebie idealnym rozwiązaniem, ale jeszcze tego nie wiesz!

Do Zobaczenia Między Wierszami!